Market Profile – Úvod – část první

Ukázka grafu Market Profile

Ukázka grafu Market Profile

Nástroj, podle kterého můžeme logicky odvodit, co se na trhu děje. Nástroj, který nám najednou dává informace o cenách, čase a množství uskutečněných obchodů. Vše vidíme na jednom místě, logicky uspořádané. Pokud tyto informace dokážeme spojit s průběhem cenových pohybů na trhu, mnohem snadněji si můžeme odůvodnit proč pohyb nastal, za jakých podmínek se tomu tak stalo a kam by mohl následně směřovat. Pojďte se s námi společně seznámit s tímto systémem, který nám dává jiný náhled na trh.

O Market Profile

Market Profile je nástroj pro analýzu trhu. Logicky zobrazuje trh vzhledem k času a ceně. Navíc i uspořádaně přidává objemy uskutečněných objemů vzhledem k času a ceně. Používá koncept Gaussovy křivky, tedy standardního rozdělení, jemuž odpovídá v podstatě vše ve vesmíru.

Aukční teorie pohybu ceny

Abychom lépe pochopili pohyby, které se dějí na trzích, pojďme si přiblížit koncept, jež se nazývá aukční teorie trhu.

Jak vypadá běžná aukce?

Atmosféra reálné aukce o umělecké předměty

Atmosféra reálné aukce o umělecké předměty

Asi každý si umí představit klasickou aukci ze života například o obraz nebo klidně i internetovou aukci. Jako první věc je před začátkem aukce přítomným účastníkům představen předmět dražby. Následně je vyvolána nějaká počáteční cena. Berme v potaz, že na některých aukcích je možné počáteční vyvolávací cenu snížit, pokud o předmět není zájem (třeba z důvodu vysoké vyvolávací ceny). Jelikož žádný z účastníků aukce nemá zájem (buď o předmět nemá vysoký zájem, nebo nechce být mezi prvními, kteří začnou obchodovat – fungují zde emoce stejně dobře jako na trzích – účastníci aukce mají strach, že prodělají), počáteční cena bude snížena. Na tuto sníženou cenu se již přihlásí první účastník aukce. Podpoření větším zájmem o draženou věc, přihlásí se další účastníci aukce. Cena se postupně zvyšuje, až se dostane na takovou úroveň, kde není nikdo další, kdo by přijmul vyšší cenu. Vytvoří se maximální cena. V tomto momentě aukce končí a účastník aukce, který tuto nejvyšší, maximální cenu přijal, získává dražený předmět.

Aukce na trzích

Pokud tuto situaci převedeme do trhu, nebude se příliš lišit. Na nízkých cenách nebyl zájem nakupovat, tudíž se v těchto místech neobchodovalo. Nebyli žádní kupující ani prodejci, nevalný zájem o obchodování. Na těchto místech se z tohoto důvodu nevytvořily velké objemy obchodů (čím více kontraktů je zobchodováno, tím větší se zde zaznamenávají objemy). Cena pokračovala pomalu dolů, až dorazila do bodu, který přilákal kupce, který svým nákupem ve větší míře zvýšil poptávku. Protože jsme před chvílí zmínili, že na trhu v tuto chvíli nepanovalo ani moc prodejců, kteří představují nabídku, musela na tento nákup reagovat cena. Ta se zvýšila. Na tento pohyb pak zareagovali další kupci, kteří z tohoto pohybu začali vnímat, že se dané aktivum začíná nakupovat a pro ně to může znamenat, že cena bude růst. S tímto vědomím se přidali na stranu nakupujících. Poptávka se opět ještě více zvýšila, cena začala reagovat svižným růstem. Při tomto pohybu vzhůru se zároveň vytváří (z důvodů většího množství obchodníků) větší objemy obchodů.

Cena dále roste až do úrovně, kdy kupci přestávají hodnotu vnímat jako podceněnou. Naopak cena vyrostla do oblasti, kde kupci již nevěří v další růst, nevěří, že aktivum má tak vysokou hodnotu, aby nadále nakupovali. Na druhé straně potencionální prodejci mají strach z prodeje, cena může přeci dále růst. Budou tedy raději vyčkávat. To způsobí, že se na obou stranách (kupců i prodejců) přestane obchodovat. Začnou se opět vytvářet nízké objemy obchodů. Až do bodu, kdy je poslední kupce, který koupí aktivum za maximální cenu. V tu chvíli není žádný další kupce a cena se nutně musí snížit, aby prodejci mohli přilákat někoho dalšího, komu by mohli prodat. A věřte, že oni v tuto chvíli prodávat budou velmi rádi. Začínají mít pocit, že v tuto chvíli je cena vysoká a nechtějí tuto příležitost promarnit.

Co se stane dál? Cena začne klesat. A kam sklesá? Dost pravděpodobně do oblasti, kde se pohybem vytvořili největší objemy obchodů. To je místo, které je v tuto chvíli vnímáno jako aktuální rozumná hodnota přijímána nejvíce obchodníky. Je to momentální férová cena, trh se tam dostane do momentální rovnováhy, či krátkodobého equilibria, odehraje se tam nejvíce obchodů. Cena, na které proběhne za danou dobu nejvíce obchodů, je POC – point of control – bod kontroly. Oblast kolem tohoto bodu je oblast hodnoty. To je to místo, které nás nejvíce zajímá. Snažíme se obchodovat spíše hodnotu než cenu.

Aukce v Market Profile a TPO

Market Profile podrobněji zaznamenává a zobrazuje průběh aukce. Místo svíček máme graf s profily. Ty mohou znovu zaznamenávat různě dlouhou dobu. Na každé cenové úrovni, kde se v rámci jednoho profilu bude obchodovat, se nám vykreslí jedno písmeno. Těmto písmenům říkáme obecně TPO, což je anglicky Time Price Opportunity, příležitost na dané ceně v čase. Můžeme nastavit, jak dlouho bude v rámci profilu trvat jedno písmeno (tím pádem kolik takových písmen v tomto profilu bude. Pokud používáme denní profily (jeden profil bude zobrazovat jeden den, 24 hodin v případě forexu) nejčastější nastavení je co jedno písmeno to 30 minut na kterých se trh pohyboval. V první půlhodině budeme mít písmeno „A“, následuje „B“ a 48. písmeno bude „s“ ( A-Z-a-z).

Rozpojený profil hledítkem Market profile

Rozdělený denní profil hledítkem Market profile

Na obrázku vidíme rozdělený denní profil futures kontraktu na Euro. Šipkou je znázorněno první písmeno profilu – „A“. To se začalo vykreslovat v 0:00 a končilo v 0:30, kde bylo vystřídáno písmenem „B“. Za tuto půl hodinu se trh pohyboval v rozmezí kurzů 1,3600 až 1,3606. Na každé této cenové úrovni (po 1 bodu) máme zobrazené jedno písmeno „A“ (proto jich vidíme 6), které nám říká, že trh strávil první půlhodinu jen na místech, kde máme písmeno A.

Spojený profil hledítkem Market Profile

Spojený profil hledítkem Market Profile

Pokud všechny písmena profilu poskládáme do jedné řady, seskupíme je, vznikne klasický profil. Profily se totiž rozpojují na jednotlivé TPO jen pokud potřebujeme detailněji vidět, jak probíhala aukce. Jinak je standardem zobrazovat profily se seskupenými TPO. To slouží k lepší orientaci a analýze tvarů jednotlivých profilů.
Na obrázku č. 4 je ten samý profil jako na obrázku výše, ale jeho jednotlivé TPO jsou již shromážděné k jedné linii.

V další části rozebereme objemy uskutečněných obchodů, Gaussovu křivku a další. Zůstaňte s námi.

mm

Autor: Ivo Mahler

Miluji obchodování na trzích a vše kolem toho. Když jsem se poprvé seznámil s CFD deriváty, byl jsem očarován možností obchodovat velké objemy s relativně malým kapitálem. Tak jako v životě je ale nahoře i dole, takže byly doby lepší i horší. Nyní se již považuji za zkušeného obchodníka, který neobchoduje srdcem, ale rozumem. Když neobchoduji, rád píši články sem na Investomanii, vzdělávám se nebo se toulám přírodou.
Štítky , , , .Záložka pro permanentní odkaz.

3 reakce na Market Profile – Úvod – část první

  1. vlado říká:

    Market Profile používám už delší dobu, je to věru super nástroj! Akorát to chce čas, než se to člověk naučí.. Nyní přemýšlím, že bych se naučil ještě nějak automatizovat své strategie, ale nevím, jestli to půjde propojit s Market Profile, máte s tím někdo zkušenosti?

  2. Honza říká:

    Kdy bude prosím další díl? Děkuji

    • investomanie říká:

      Dobrý den,
      až se nám autor vrátí z Ameriky, bohužel :)
      Můžu ale slíbit, že bude stát za to!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *