V České republice jsou investice do zlata čím dál oblíbenější. Hlavním prodejcům se za loňský rok meziročně zvýšily prodeje až o desítky procent. Podle většiny z nich by navíc mohl rostoucí trend pokračovat i v roce letošním. Lidé v Česku stále kupují drahé kovy mnohem méně než je obvyklé ve světě.
Společnost Golden Gate CZ za loňský rok prodala více než 1,2 tuny investičního zlata. Oproti předchozímu roku je to více než dvojnásobek. Další z prodejců firma Zlaťáky.cz prodala takřka tunu investičních zlatých slitků a mincí. Tržby z prodeje v roce 2015 činily téměř 900 milionů korun.
Stoupající trend
Spoření do zlata na českém trhu jasně roste. Podle předsedy společnosti Golden Gate CZ Vladimíra Brůny je tento rostoucí trend srovnatelný s dobou, kdy začínalo stavební spoření. Stejnou situaci očekává i nyní. Podle něj by bylo ideální, aby do roku 2020 spořilo do zlata 100 tisíc českých domácností. Tržby z prodeje zlata činily u Golden Gate CZ loni 1,2 miliardy korun. I to je více než dvojnásobný meziroční růst. U společnosti Zlaťáky.cz činily tržby z prodejů téměř 900 milionů korun. Podle obchodního ředitele firmy Matěje Čeleše je ovšem trh s investičním zlatem oproti světové úrovni stále ještě malý. Průměrný obyvatel v ČR má uschováno v drahých kovech přibližně dvě až tři procenta svých aktiv. V západních zemích je tato úroveň přibližně na 12 až 15 procentech a na východě dokonce 30 procent.
Více než 800 kilogramů investičního zlata prodala loni společnost Safina. Bylo to nejvíce v její historii. Oproti předloňskému roku jde o nárůst přibližně deset procent. Nejvíce se prodalo ve třetím čtvrtletí, kdy bylo prodáno více než 250 kilogramů zlata a několik desítek kilogramů investiční platiny. Tato čísla uvedl manažer investičních drahých kovů společnosti Libor Křapka.
Větší zájem hlásí i společnost EMS Gold Investments. Její jednatel Pavel Hýbler uvedl, že společnost loni měla obchody o celkovém objemu asi půl miliardy korun. Investičního zlata prodala 441 kilogramů. Jde o nárůst asi o pět procent.
Marketingový manažer České mincovny uvedl, že zlatých mincí, medailí a slitků prodali celkem za 480 milionů korun. Meziročně to představuje nárůst téměř o čtvrtinu.
Investiční zlato funguje podobně, jako třeba cenné papíry. Jedná se hlavně o zlaté mince a cihly, které nejsou nakupovány ze sběratelských důvodů, ale jako investice. V Česku nabízí investiční zlato více než 2000 fyzických osob a kolem 200 právnických osob. U společností prý přitom dochází k určitému sjednocení. Několik jich ukončilo svou činnost a jejich zákazníci se pak obrací na společnosti jiné s žádostí o výkup slitků. Další společnosti jsou také na prodej.