Luxusní módní značky zažívají velký rozmach. Daří se jim hlavně kvůli zlepšující se situaci v Evropě a Asii. Pokud zvažujete investici do těchto značek, je podle odborníků nejlepší vložit své peníze do limitovaných edic oděvů a kabelek. Výhodné jsou i akcie módních domů. Investiční kousek je výhodné prodat až po smrti návrháře či designera.
Výnosná kabelka Birkin
Jako příklad si můžeme vzít kabelku Birkin od francouzské značky Hermès. Než se vyrobí, může to trvat i dva a půl roku, ale už během této doby se zhodnocuje. Určitě ji znáte, hranatou tašku s úzkým páskem nosila i Audrey Hepburnová či Sophia Lorenová. Kdo nechce čekat tak dlouho, může si ji pořídit hned, třeba na aukčním serveru eBay. Její cena ale rázem poskočí o stovky tisíc. Původní cena začíná asi na 200 tisících. Na aukčním serveru se může vyšplhat až na 1,5 milionu.
Velmi výnosnou investicí je i další módní zboží. Vydělat mohou i oděvy, šperky, boty či hodinky. V roce 2015 získal světový módní průmysl takřka pět bilionů korun v přepočtu. A odvětví se daří i v roce letošním. V západní i střední Evropě se zrychlil růst, a také asijská ekonomika drží velmi dobrou dynamiku. Trochu pozadu zůstává Čína.
Právě kvůli nižší poptávce v Číně se trh s luxusní módou v posledních letech trochu zpomaluje. V minulosti trh ovlivnil i pád rublu. Na evropských trzích je ale situace opačná a zejména Francie a Itálie jsou velkými tahouny. Takové zlepšení může být i reakcí na zvyšování cen za luxusnější zboží v Číně, kde stojí nyní asi o polovinu více než v Evropě. V Číně si vykopaly hrob v podstatě samy módní značky, když tam vybudovaly obrovské množství prodejen. To si myslí i Lukáš Loskot, ředitel přehlídky Mercedes-Benz Prague Fashion Week.
Obleky výhodné nejsou
Vysoké ceny kabelky Birkin se drží takto nahoře již poměrně dlouho. Je to zejména díky dlouhé historii, kvalitnímu zpracování i marketingu. To platí i o dalších kouscích, které jsou jako investice ideální a nedá se na nich prodělat. Může to být například kabelka Chanel 2,55, která by mohla za poměrně krátkou dobu dosáhnout i 80-ti procentního zhodnocení. Stejně je na tom i ikonické sako stejné značky nebo lodičky od Louboutina. A zapomenout nesmíme ani na šperky, kde je cena závislá na hodnotě drahých kovů.
Hůře je na tom móda pro muže. Na obleku se podle odborníků vydělat nedá. Neprodá se. Luxusní obleky a saka mají takový střih, který musí na postavě přesně sedět a většina pánů použité sako odmítá. Vydělat by se dalo maximálně na pánské tašce či na hodinkách.
Je to i rozdílný pohled můžu a žen. Muži nechtějí dlouho čekat a nemají takovou trpělivost. Když mají peníze, chtějí si koupit, co se jim líbí hned. Ženy berou módu jinak a nakupují hlavně proto, aby se mohly ukázat a pochlubit.
Odborníci mají jednotný názor na výnosnost investic u luxusního zboží. Nejlepší je nákup limitovaných edic, unikátních kusů, kterých bylo vyrobených jen pár nebo z ojedinělých materiálů. Zvedá se také poptávka po tzv. streetwearu a po kolekcích, na kterých spolupracují známé značky a celebrity. Jako příklad skvěle poslouží tenisky Yeezy od rapera Kanye Westa, které navrhl pro Adidas. Po uvedení na trh se prodávaly první den za 250 dolarů. Druhý den už byly dostupné na internetu za 2500 dolarů.
Luxusní značky jsou i na burze
Kdo by chtěl investovat do akcií módních domů, měl by se poohlédnout po značkách, které mají dlouhodobou historii. Letos se daří společnosti LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, Christian Dior či Tiffany. Často je ale jednodušší investovat přímo do luxusního zboží než hledat výnosné akcie. Ideální čas pro prodej investičního kousku nelze jednoznačně určit. Pokud se jedná o limitovanou edici u velké konfekční značky, musí se koupený oděv prodat rychle v rámci dnů, týdnů nebo jedné sezony. Déle ne. U luxusnějšího zboží záleží především na tom, jak o něj pečujete. Vydělat se dá také na úmrtí autora, i když to zní možná trochu drsně. Stejně to ovšem funguje i u uměleckých děl. Takto to bylo i v případě Alexandera McQueena. Sotva pár hodin po jeho smrti vyletěly ceny jeho oděvů rychle nahoru.