Cena palladia překročila letos poprvé hranici tisíce dolarů za troyskou unci. Velkou měrou má na ceně kovu podíl rostoucí poptávka po hybridních vozech. Palladium se používá především v katalyzátorech benzínových aut. Právě benzínová auta se teď v Evropě a v Číně hodně prodávají, protože dieselová auta jsou na ústupu.
V pondělí 16.1 překročily poprvé od roku 2001 ceny palladia hranici 100 dolarů za troyskou unci (31,10 gramu). Na naše koruny je to v přepočtu 21 800 Kč. V současné době poptávají tento kov ve velké míře výrobci automobilů. Zároveň je ale jeho dodávka dosti omezená. Proto se ceny šplhají tak vysoko. V jednu chvíli stála unce dokonce 1008 dolarů.
Použití v automobilovém průmyslu
Palladium je hojně využíváno především v katalyzátorech benzínových aut. Protože se auta prodávají čím dál více, a to hlavně v Evropě a Číně, může cena růst. Podle analytiků švýcarské banky UBS se dá očekávat, že nabídka rozhodně nepokryje poptávku a bude chybět asi 830 000 uncí palladia.
V měsíci září se dostala cena palladia poprvé za 16 let i nad cenu platiny. Přitom platina byla vždy známější a žádanější než palladium. K této změně přispívá rozdílné očekávání poptávky po těchto kovech. Oba se mohou využít při výrobě katalyzátorů, ale platina nachází své uplatnění spíše v katalyzátorech dieselových motorů. A o ně je čím dál menší zájem. K uvadající poptávce velkou měrou přispěl i skandál Volkswagenu z roku 2015.
Na druhou stranu ale roste poptávka po hybridních elektrických vozech, které jsou i na benzínový pohon a i do nich se palladium používá. Současný velký růst začíná vyvolávat obavy, zda se výrobci benzínových aut nepřeorientují na platinu a nezačnou jí využívat i do těchto motorů namísto palladia.