DomůZprávyNákupy v e-shopech v Čechách frčí

Nákupy v e-shopech v Čechách frčí

Publikováno

Češi čím dál častěji nakupují v internetových obchodech. Jen ve druhém letošním čtvrtletí stoupl počet platebních transakcí kartou v e-shopech v zahraničí o 40 procent. Nákupy tedy vzrostly v objemu o celou třetinu na 4,4 miliardy korun. Domácnosti se nebojí utrácet a jejich výdaje stoupají zejména díky dobrému stavu české ekonomiky. Po letech krize je na výrazném vzestupu. Podle odborníků by měly být útraty domácností v zahraničí letos rekordní a s růstem se počítá i pro další rok.

Nákupy on-line jsou Čechy stále oblíbenější.
Nákupy on-line jsou Čechy stále oblíbenější.

Výdaje Čechů v zahraničí stále rostou. V první polovině roku již za nákupy za hranicemi vydali přes 30 miliard korun. To je o 16 procent více než loni. Za celý rok 2014 utratily české domácnosti na zahraničních dovolených, služebních cestách či v e-shopech přes 54 miliard korun (podle odhadu ČNB a ČSÚ). Jedná se o nejvyšší částku v historii ČR. Tato situace nenastala jen díky velmi slabému kurzu koruny oproti roku 2013. Po intervenci ČNB z listopadu 2013 podražilo euro o pět procent, útraty v cizině ale v následujícím roce o pětinu. Podle hlavního ekonoma Deloittu Davida Marka k rostoucím výdajům přispívá hlavně čím dál větší obliba nákupů v zahraničí. Ve druhém čtvrtletí se zvedl počet transakcí platebními kartami o více než 40 procent a jejich objem stoupl o více než třetinu na 4,4 miliardy korun. Za první pololetí to bylo téměř devět miliard.

Češi kupují oblečení a elektroniku

Nejvíce utrácejí Češi v internetových obchodech ve Velké Británii. Vede hlavně móda, zejména oblečení. A samozřejmě velkou popularitu mají čínské e-shopy. Zde zákazníci nakupují hlavně drobnou elektroniku, protože je zde k dostání mnohem levněji než u nás. Svá data odmítli uvést někteří provozovatele webových obchodů, například Amazon či Sports. Zájem českých klientů o své zboží komentovat nechtějí, takže čísla z největších internetových obchodů na světě známy nejsou.

I přes stále se zvyšující čísla jsou nákupy v zahraničí pro Čechy jen okrajovou záležitostí. Loni utratily necelé dva biliony korun a zahraniční útraty činí z této částky jen dvě a půl procenta.

Optimismus českých domácností

Hlavním důvodem proč rostou zahraniční útraty, je rostoucí optimismus českých domácností. K tomu přispívá i velký růst ekonomiky, který má letos nakročeno k překonání čtyř procent a i klesající míra nezaměstnanosti má svůj podíl. Podle ČSÚ dosahuje pěti procent, takto nízké číslo v Čechách nebylo šest a půl roku.

A i když se příští rok očekává mírné zpomalení ekonomického růstu, platy by měly kvůli nedostatku pracovníků růst. Letos počítá centrální banka s růstem mezd o necelá tři procenta, příští rok by to mělo být výrazně více.

Češi mají rádi české e-shopy

Data jasně ukazují na to, že lidé při platbách v zahraničí preferují platební karty. Platí to hlavně o nákupech v e-shopech, kde je platba kartou označena za nejjednodušší možnost. Zatímco loni podle údajů SBK, zaplatili Češi zahraničním e-shopům asi 13 miliard korun, čeští provozovatelé internetových obchodů obdrželi asi pětkrát více.

Podle některých odhadů by letos mohly tržby domácích internetových obchodů dále růst asi o 15 procent. Pokud to tak skutečně dopadne, utrží české e-shopy letos asi 77 miliard korun.

Internetový prodej táhne český maloobchod již mnoho let. Tržby těmto prodejcům rostou již posledních patnáct let obrovským tempem. Každý rok jsou hodně nad deseti procenty, výjimku tvoří roky 2009 a 2012. Ale ani během nejhorší krize tržby e-shopů v meziročním srovnání nedopadly nejhůře.

Nejnovější zprávy

Netflix jde po sdílených heslech a zároveň snižuje ceny. Ceny akcií přesto padají.

Oblíbená streamovací platforma Netflix opět šokuje své uživatele. Poté, co před několika měsíci v USA a na západních trzích zvyšovala ceny za předplatné až...

Nvidia poodkryla další ziskovou vertikálu navázanou na umělou inteligenci, akcie reagují téměř dvojciferným růstem

Horečka okolo umělé inteligence zažehnutá nedávným vypuštěním Chat GPT od OpenAI mezi širokou veřejnost způsobila doslova hon po titulech, které s touto technologií mají...

19 z 20 lidí nenachází v Apple TV + hodnotu úměrnou ceně služby

Apple má problém. Jeho streamovací službu Apple TV+ má již několikátý rok po sobě pouze cca 22% majitelů iPhonů a procento ne a ne...
Martina Mádlová
Martina Mádlováhttps://www.investomanie.cz/author/martina/
Ráda píši a informuji o dění ve světě forexu, financí a investování. Baví mě neustále se vzdělávat a proto jsem se vrhla i do tohoto dynamického oboru. Je mi 31 let a letos jsem dokončila dálkové studium na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Mojí prioritou je pečlivost, flexibilita, férové jednání a rychlá reakce na dění ve světě financí. Vždy se ráda přiučím něco nového, nastuduji kus nové informace a předám dál naším čtenářům.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Testy společností