Vyplatí se investice do automobilů?

Investovat se dá do lecčeho. Klidně i do aut. A zájem o historická nebo unikátní vozidla roste. Patří mezi alternativní investice, které mohou doplnit klasické portfolio investora. Velkou výhodou je to, že si tuto investici můžete vychutnat se vším všudy a klidně si v ní užít i pořádnou jízdu. Navíc některá auta, mají opravdu velkou cenu a investor na nich dokáže vydělat více než zajímavé peníze.

S přibývajícím věkem získávají auta na hodnotě.

S přibývajícím věkem získávají auta na hodnotě.

Podle odborníků se mění vnímání investic, a proto zákazníci hledají do svého portfolia zajímavější věci, které si mohou i užívat. Často to bývají nemovitosti, umění nebo klasické vozy. Nemovitosti využívají hlavně bohatší klienti. Investice do klasických aut nemusí být tak drahá. Často začíná i na dvou stech tisících korunách, ale klidně se může vyšplhat i do desítek až stovek milionů.

Nejdřív pád a potom růst

Starší vozy prémiových značek se obvykle nejdřív dostanou na své cenové dno. To bývá někde mezi dvacátým a třicátým rokem jeho existence. Pak začne jejich hodnota pomalu stoupat. Samozřejmě se vše odvíjí od počtu vyrobených kusů, stavu automobilu a modelu. Třeba společnost Mototechna Classic, která se prodejem investičních vozů zabývá, je schopná zákazníkům nabídnout Ferrari Enzo. Těch se vyrobilo jen 400 kusů, a tak se jeho cena může vyšplhat až na 50 milionů korun. Takové vozy jezdí po silnici jen sporadicky nebo vůbec. Jejich majitelé si je hýčkají, protože jejich cena postupem času ještě stoupne.

Mototechna Classic funguje od března a za tu dobu už zobchodovala několik desítek vozů a do svého portfolia dostala některé unikátní kousky. Zajímavý je třeba Jaguar XK 120 Alloy Roadster. Těchto vozů bylo vyrobeno jen 242 kusů a jejich cena přesahuje 8,5 milionu korun.

Auta pro znalce

Investice do veteránů nebo jiných unikátních vozů nejsou zase tak výjimečné, ale měl by se do nich pouštět raději někdo, kdo autům rozumí. Investor by měl vědět, které modely se hodí na investici a je u nich pravděpodobnost, že ceny stoupnou. Cenu určuje mnoho věcí a záleží i na tom, jak v danou chvíli funguje ekonomika. V letech 2008 až 2009 se propadly i ceny veteránů.

Jak poznat auto, které má potenciál?

Stejně jako všechny ostatní investice, i ta do vozů se ne vždy vyplatí. Některé běžnější modely Ferrari v posledních letech hodně ztratily na své hodnotě. Postupně se cena víceméně ustálila, ale na původní hodnotu se už nedostala. Existují také modely, kde cena poměrně stabilně roste, i když u každého modelu jiným tempem. Dá se říci, že modely, které pochází z běžnější produkce a vyrobilo se jich několik tisíc, nebudou mít takový potenciál růstu.

Jejich cenu samozřejmě ovlivňuje i poptávka a nabídka nebo móda. Jednu dobu letí vozidla a design z 80. let a po nějaké době už takové auto pomalu neprodáte.

A kdo nejčastěji sáhne po drahém voze? Bývají to často i zákazníci ze zahraničí nebo zprostředkovatelé pro koncového klienta. Většina lidí s auty neobchodují, ale svůj vůz si oprašují a hýčkají. Jednou za čas se s ním pořádně projedou nebo ho vytáhnou na nějakou akci či výlet. Pro ně je jejich vůz láska a investice do budoucna. Pak je tu také skupina investorů, kteří s vozem prakticky nejezdí a vnímají ho jen jako investici.

Zhodnocení aut sleduje speciální index

Protože roste poptávka po alternativních investicích, trh se začíná přizpůsobovat. Německá banka Südwestbank zavedla v roce 2010 index OTX – index klasických aut, který srovnává výkonnost zhodnocení automobilů, která byla vyrobena v jižním Německu s jinými formami investic. V indexu je zařazeno 20 modelů výrobců automobilů v Bádensku-Württembersku, Bavorsku a jižním Hessensku. Výpočet je mimo jiné založen i na údajích z odborného časopisu Motor Klassik. Počáteční hodnota indexu byla stanovena na 100 bodů. Na začátku roku 2018 byl index 403 bodů.

Kdo má zájem o investice do automobilů, ale nemůže si dovolit pořídit si vůz vlastní, může využít nabídky investičních fondů, které se na investice do unikátních vozů zaměřují. U nás fungují pouze dva. V zahraničí je jich mnohem více. Než se ovšem rozhodnete do něčeho takového svěřit své peníze, vždy si daný fond dobře proklepněte, i kdyby se mělo jednat i jen o tisícovku.

mm

Autor: Martina Mádlová

Ráda píši a informuji o dění ve světě forexu, financí a investování. Baví mě neustále se vzdělávat a proto jsem se vrhla i do tohoto dynamického oboru. Je mi 31 let a letos jsem dokončila dálkové studium na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Mojí prioritou je pečlivost, flexibilita, férové jednání a rychlá reakce na dění ve světě financí. Vždy se ráda přiučím něco nového, nastuduji kus nové informace a předám dál naším čtenářům.
Štítky , , , , .Záložka pro permanentní odkaz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *