V českých obchodech začíná mít Hamé své koutky pouze se zbožím jejich značky. Nyní se chce zaměřit na zahraniční trhy, které tvoří polovinu tržeb. Chce investovat do závodů v Rusku, Rumunsku a na Slovensku.

Potravinářská společnost Hamé se letos úspěšně probojovala na čínský trh, kde začala prodávat přes e-shop Alibaba. Nyní se chystá investovat do svých závodů na Slovensku a v Rusku. V České republice jsou pro výrobce prvořadé tzv. koutky v obchodech, kde je k dispozici zboží od této značky.
Minulý rok se tržby Hamé vůbec poprvé dostaly přes šest miliard korun, což je o osm procent lepší výsledek než v roce 2014. Do výsledku se promítla zejména zvyšující se oblíbenost hotových jídel, pomazánek, zeleniny nebo dětské výživy, ve které má Hamé v České republice nejvyšší podíl na trhu.
Generální ředitel skupiny Hamé Martin Štrupl prohlásil, že společnost chce navyšovat tržby, ale není jisté, zda to bude více v Česku nebo spíš na zahraničním trhu. Už dnes tvoří polovinu obratu prodej do zahraničí. V současnosti funguje sedm výrobních závodů v Česku a tři v zahraničí (Rumunsko, Rusko a Slovensko) a právě do nich má v příštím roce zamířit nejvíc peněz. Investovat by se mělo do rozvoje, modernizace závodů a navyšování kapacity okolo 200 milionů korun. Přes osm milionů korun poputuje do navýšení kapacity v továrně ve slovenském Prešově a dalších 40 milionů bude investováno do výrobny a zastoupení v Rusku. Ten je pro firmu třetí nejvýznamnější po českém a slovenském.
Do Číny poputuje možná i maso
Z Česka putují do Číny desítky tun potravin, které se podařilo dostat do čínských e-shopů. Džemy, kečupy a hlavně dětská výživa. Všechno toto zboží mohou zákazníci nakupovat na portálech, které spadají pod skupinu Alibaba. Jestliže se podaří České republice získat certifikát na dovoz masa, začne Hamé prodávat i výrobky z něj. Ředitel Hamé vysvětlil, že sice mohou jít do Číny s masem z Ruska, ale tamní obyvatelé by chtěli spíše české maso. Společnost má plno výrobků, a to i prémiových, o které je velký zájem, ale zatím je není možné z Česka dovážet.
Z celkových tržeb tvoří Čína zatím jedno procento. Podle Štrupla však má tento trh mnohem vyšší potenciál. Velká příležitost čeká i v Rumunsku, kde se také daří dětské výživě. Podle Štrupla je v Čechách již velmi dobrá informovanost v oblasti stravování dětí, ale v Rumunsku na takové úrovni není a společnost by tamější matky mohla správnému stravování naučit.
Fungování společnosti Hamé na Východě v poslední době brzdí situace na Ukrajině. V minulém roce padly dokonce i návrhy na to, že své výrobky společnost z tamního trhu stáhne. Od začátku letošního roku se však začalo opět dařit. K tomu dopomohl i fakt, že někteří konkurenti Ukrajinu opustili. Společnost chce tento trh i nadále udržet. Ještě v roce 2013 byla Ukrajina pro Hamé šestým nejdůležitějším trhem a utržila přes 100 milionů korun ročně. V loňském roce již byla z hlediska prodaného zboží až na devátém místě.
České obchody a koutky se zbožím
V Česku se zvyšuje počet obchodů, kde jsou umístěné koutky se zbožím značky Hamé. Tzv. Hamé pointů jsou nyní desítky a do tří let by se jejich počet měl znásobit. V koutcích jsou umístěné např. paštiky, pomazánky či konzervy. Štrupl prohlásil, že firma už má vytipované prodejny středního formátu.
Společnost Hamé koupila v březnu norská skupina Orkla, která vlastní i českou Vitanu či rakouský Felix. Hamé vyrábí potraviny pod značkami Májka, Znojmia, Hamánek či Otma a prodává je ve všech obchodních tuzemských řetězcích. Dále se vyrábí i pro privátní značky řetězců, které ale tvoří jen malý objem. Společnost se v současné době snaží zaměřovat na více maržové věci. Celkově tak objem privátních značek nepřesahuje 15 procent právě z toho důvodů, že jsou to produkty s menší marží. Letos toto číslo ještě možná poklesne. I podle generálního ředitele jsou pro Hamé zajímavější prémiové privátní značky, které se dají dělat sofistikovaně s dobrou marží.